Fem tips för en lyckad övergång till kontoret

Fem tips för en lyckad övergång till kontoret

Om ni har arbetat på distans eller på ett hybridkontor under en längre tid och ska återgå till det fysiska kontoret, kan det vara bra att tänka till på hur man skapar en inspirerande och uppdaterad arbetsmiljö. Här följer våra tips för en lyckad övergång till det nya kontoret. 

1. Boka in sociala aktiviteter i kalendern 

Att till exempel ha fika som en stående aktivitet varje vecka i dina anställdas kalender gör att man har något roligt att se fram emot, man får en paus och samtidigt får tid att umgås, lära känna varandra och skapa en gemenskap. Att det ligger inplanerat i kalendern gör att det blir en naturlig del av arbetsveckan. 
 

2. Uppgradera kontoret med inredning som speglar framtidens kontor 

Att komma tillbaka till kontoret med nya behov kan vara en utmaning. Fler konferensrum, en lounge för kreativa möten och uppdaterade kontorsmöbler är ett sätt att tillgodose de nya behov som uppstått under distansarbete. Om utrymme inte finns kan andra lösningar som inredning och verktyg i form av skärmväggar och fåtöljer återskapa den miljön.  

3. Erbjuda flexibilitet  

En stor förändring med att återgå till kontoret är att man inte har flexibiliteten kvar på samma sätt. Att erbjuda flexibilitet i arbetstider för dina anställda så att känna att de får ihop livspusslet kan vara ett sätt att tackla det på. Förslagsvis att man har flextid i två timmar på morgonen mellan kl. 07:00 – 09:00 och två timmar på eftermiddagen mellan kl. 16:00 – 18:00. 
 

4. Utvärdera kontinuerligt  

Ta pulsen på arbetsmiljön. Skicka ut enkäter till dina anställda för att få bättre koll på vad de saknar eller uppskattar för att kunna anpassa och tillgodose de behov som finns och nya som uppstår. Från välmående till kontorsinredning och utbildningar som ger dina anställda en trygghet och möjligheter till utveckling. 
 

5. Sociala koder och kommunikation 

Skapa tydlig kommunikation och sociala koder som är enkla att följa. Vare sig det handlar om hur och när man ska arbeta ostört eller hur ett möte ska utföras, är riktlinjer och struktur både hjälpsamt och nödvändigt för en trivsam arbetsmiljö på kontoret. 

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.