Köpvillkor

Du kan beställa varor av oss på AJ Produkter AB via alla våra kanaler: e-handel, telefon, e-post eller
inköpsportal*. Det går även bra att besöka vår utställning och butik på huvudkontoret i Halmstad.

AJ Produkter är ett internationellt företag. Via vår e-handel www.ajprodukter.se kan du beställa varor till adresser inom Sverige. För att handla och få levererat till andra länder, se www.ajgroup.com.

Vi ingår endast avtal med myndig person samt med juridisk person.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i vår katalog. Av trycktekniska skäl kan färgavvikelser förekomma.

* Offentliga förvaltningar, större organisationer eller liknande med ofta förekommande beställningar kan efter överenskommelse kopplas upp direkt mot våra system för enkel orderhantering.

AJ Produkter AB
Postadress: AJ Produkter AB, 301 82 Halmstad.
Besöksadress och butik: Transportvägen 23, 302 30, Halmstad
Organisationsnummer: 556190-7329


Allmänt

När du bekräftar din order åtar du dig att betala för de varor du köper. Vid beställning träffas avtal när du får en orderbekräftelse ifrån oss. En orderbekräftelse skickas till din registrerade mejladress omgående. Beställning som innehåller kompletterande information och/eller begäran om ny kreditlimit etc. tar längre tid att behandla. Den bekräftas senast inom 4 timmar efter lagd beställning. I de fall när beställningen är lagd vardagar efter kl. 16:00 eller på en helgdag, dröjer det till nästkommande vardag innan ordern behandlas och orderbekräftelsen skickas. Beställda produkter förblir AJ Produkter AB:s egendom till dess att de är betalda till fullo.

Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager.


Priser och betalsätt

Priser
Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms i samtliga kanaler. I vår e-handel kan du enkelt ställa om priserna till inklusive moms.

Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Efter mottagen och bekräftad beställning kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. höjda skatter, valutaförändringar etc.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Faktura
Via alla våra kanaler kan juridisk person (företag, myndigheter etc.) välja att betala mot faktura. Vid ansökan om faktura görs en sedvanlig kreditupplysning. Denna kan innebära att vi kräver förskottsbetalning. Fakturan skickas separat från försändelsen till registrerad fakturaadress och ska vara betald inom 20 dagar. Betalas fakturan efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan plus 8 procentenheter. Påminnelseavgift debiteras med 60 kr.

Då vi värnar om miljön önskar vi gärna att sända en pdf-faktura till din e-postadress. Denna registrerar du enkelt i samband med din beställning.

Kortbetalning
Handlar du via vår e-handel har du möjlighet att betala med kort. Du kan betala med korttyperna VISA eller Mastercard. Efter att du har bekräftat ditt köp i kassan kommer du att få ange dina kortuppgifter inklusive din CVC-kod. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Transaktionen hanteras av DIBS by Nets. Vår hemsida uppfyller kraven PCI DSS samt 3D Secure. AJ Produkter AB har då inte tillgång till dina kortuppgifter och kan då heller inte lagra dessa. Vi accepterar inte kort som är utfärdade av utländsk bank.

Förskottsfaktura
I de fall du önskar förskottsbetala din beställning kontaktar du vår kundservice som tar emot din beställning och tillhandahåller den information du behöver för att genomföra förskottsbetalningen.


Leveransinformation och fraktkostnad

Leveranstid och fraktkostnad
Vår normala leveranstid på lagerförda produkter ligger på ca 3–5 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker vardagar kl. 7:00–16:00 och kan endast ske till fysisk adress, dvs. ej till boxadress. Vi levererar merparten ifrån vårt centrallager i Halmstad och en viss del direkt ifrån våra leverantörer. Datum för transport av din försändelse finns angivet på orderbekräftelsen som du får via mejl.

Bifogat i leveransen finns aktuella manualer/instruktionsböcker. De finns även tillgängliga på vår hemsida under respektive produkt.

Leveransen sker med transportbolaget DB Schenker. Vi tillämpar Incoterms 2010, våra fraktvillkor följer Delivered at place (DAP).
Incoterms2010 pdf

I de fall du som företagskund har ett eget transportbolag/avtal är leveransvillkoret FCA (Free Carrier/Fritt avlämnat till köparens transportör vid vårt lager). Vi bokar då transporten med önskat transportbolag på ditt kundnummer och du som vår kund ansvarar själv för transportförsäkring och transportskadereglering. Ange den informationen i samband med ditt köp i kassan på webben eller i samtal med vår kundservice.

Fraktkostnaden baserar sig på ordervärdet. Lägsta kostnaden är 125 kr, därefter är kostnaden 12 % av ordervärdet. Beställning som överskrider 15 000 SEK, levereras fraktfritt.

Hinder hos kunden i samband med leveranstillfället
Om AJ Produkter inte kan leverera på grund av hinder hos dig som kund, går leveransen tillbaka till Schenker. Därefter kontaktar de dig för att komma överens om ett nytt utkörningstillfälle. I och med detta kommer en ny utkörningskostnad att debiteras. Om sändningen ej har kunnat levereras inom 3 dagar efter första försök tillkommer en terminalkostnad om 90 kr per dag till dess att leveransen har fullgjorts. Efter 15 dagar returneras sändningen till AJ Produkter AB.

Tänk på:
• Se till att det finns någon som kan ta emot varorna när de anländer.
• Meddela om det finns särskilda restriktioner mot fordonstrafik/hinder för framkomlighet vid leveransadressen.
• Vid större leveranser kan det behövas tillgång till truck alternativt lastbrygga vid lossning. Om sådana saknas – kontakta vår kundservice för att säkerställa att godset skickas med bil försedd med bakgavellyft.
• Se till så att varan/varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom vid köp att tilläggstjänst Inbärning.

Leverans
I samband med att din leverans lämnar vårt centrallager/vår leverantör, skickar vi ett leveransbesked till din mejladress. I leveransbeskedet finner du ett sändningsnummer och en länk till www.schenker.se där du kan följa din försändelse.

AJ Produkter är ett internationellt företag. Via vår e-handel www.ajprodukter.se kan du beställa varor till adresser inom Sverige. För att handla och få levererat till andra länder, se www.ajgroup.com.

Våra leveranssätt varierar beroende på godsets storlek (volym och vikt). Vi förbehåller oss rätten att välja det sätt som passar din beställning bäst.

Paket – mindre försändelser
Paket levereras med Parcel-avtal och leverans sker till angiven leveransadress innanför företagets dörr/port/till angiven våning, till reception alternativt fungerande varumottagning.

Pall – tyngre och större gods
Leverans sker till registrerad adress, gatuplan, vardagar kl. 8:00–16:00. Ingen avisering sker innan*. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen kommer Schenker att kontakta dig för att boka en ny utkörning. Vid eventuell ny utkörning har AJ Produkter rätt att debitera dig för uppkomna kostnader.
*Se tilläggstjänster: Telefonavisering

Leveransförsening
Vi försöker alltid att leverera de produkter som du har beställt vid utlovad tid. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi så snart som att möjligt informera dig om anledningen till förseningen och upplysa dig om en ny leveranstidpunkt. Du hittar information om aktuell leveranstid per enskild produkt på ajprodukter.se. Meddelanden om eventuella avvikelser från den presenterade leveranstiden får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via telefonsamtal eller e-mail. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall välja att delleverera din beställning. Om leveransen dröjer utan att vi självmant har lämnat dig information enligt ovan ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka orsaken till dröjsmålet. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungligt angivna fraktkostnaden. Om ett eventuellt dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Meddela oss omgående vid försening om det är särskilt viktigt för dig att du erhåller produkterna inom viss tid.

Transportskador och felexpediering
Företag/Juridisk person: Vid synlig skada på emballaget vid leveranstillfället måste detta anges till Schenkers chaufför och på fraktsedeln innan försändelsen kvitteras. För att reklamationen mot transportbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.
Om produkten har blivit skadad under transporten, dvs. har en dold skada, bör det anmälas omgående till vår kundservice, dock senast inom 5 dagar efter mottagen försändelse. Vid anmälan behöver vi en bild på skadan, både på emballage och produkt. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Privatperson/Konsument: Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället, ber vi dig att anmäla det omgående till vår kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till Schenker inom 1–5 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.
Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du anger det till chauffören och på fraktsedeln innan du kvitterar försändelsen. För att vår reklamation mot Schenker ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Force majeure
AJ Produkter är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkning i leverans från underleverantör, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar AJ Produkters fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.


Tilläggstjänster

Telefonavisering
Ifall du behöver tid för att planera in mottagandet av din leverans boka vår telefonaviseringstjänst.

Om du behöver tid för att planera in mottagandet av din leverans – boka en telefonavisering. Då får du ett samtal 1–3 dagar före leveranstillfället med mer detaljerad information om när leveransen kommer att ske. Därför är det viktigt att du uppger ett telefonnummer där vi kan nå dig måndag–fredag. Denna tjänst kostar 100 kr och bokas i samband med att du lägger din order.

Tidslossning
Tidslossning kan i vissa fall köpas som en tilläggstjänst. Det är en möjlighet som innebär att du kan boka en tid när du vill att leveransen ska ske, inom 1 timme. Chauffören kontaktar inte dig i samband med leverans om du beställt denna tjänst. Kontakta kundservice för mer information och prisuppgift. Tjänsten går att kombinera fritt med de övriga tillgängstjänsterna.

Inbärning
Vår standardleverans innebär att varorna levereras till gatuplan. Önskar du få godset inburet kan du beställa det som en tilläggstjänst. Godset levereras då inburet till angiven plats. Kontakta vår kundservice för bokning och prisuppgift för denna tjänst. Vi rekommenderar denna tjänst när det gäller stora och tunga produkter och för leveranser till flervåningshus. Tjänsten kan kombineras fritt med övriga tilläggstjänster.

Montering
Behöver du hjälp med att montera varorna du beställt av oss så har vi ett nätverk med montörer runt om i landet som kan vara behjälpliga. Kontakt vår kundservice för bokning och prisuppgift. Tjänsten går att kombinera fritt med övriga tilläggstjänster.


Ångerrätt/Öppet köp i 14 dagar

Du har 14 dagar på dig att ångra ett köp hos oss på AJ Produkter. Meddela oss inom 14 dagar efter mottagen leverans genom att antingen kontakta vår kundservice eller fylla i ångerblanketten som du mejlar till vår kundservice. Se detaljerad beskrivning under Returinformation.

Ångerrätten gäller inte vissa produkter:
• Måttbeställda mattor.
• Specialframtagna produkter, såsom färg eller produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment.
• Varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om du väljer att ångra ditt köp och returnera varan måste den vara i väsentligen oförändrat skick. Om varan är undersökt mer än vad som anses tillräckligt och/eller är skadad, har vi rätt att göra en värdeminskning på upp till 100 %. Alla eventuella tillbehör, instruktionsböcker, etc. måste finnas med vid returen. Tänk på att emballera varan väl – eftersom du ansvarar för returfrakten till oss. Originalförpackningen är alltid det bästa skyddet. Om du ångrar din beställning eller delar av den och önskar returnera, se mer under Returinformation.

Ett tips inför större beställningar!
Om du avser att göra en stor beställning, exempelvis ett flertal av samma produkt, underlättar det om du beställer hem ett provexemplar först. Då vet du att varan motsvarar dina förväntningar när du lägger den totala beställningen. Frågor? Kontakta vår kundservice så får du svar direkt.


Återbetalning

En återbetalning/kreditering sker alltid till det ursprungliga betalsättet. Detta sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi har mottagit ett meddelande ifrån dig som kund, och att vi har fått och godkänt returen.


Returinformation

Hur returnerar jag?
Kontakta vår kundservice inom 14 dagar efter mottagen leverans för att meddela att du avser göra en retur samt för att få en returfraktsedel utskickad. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga medföljer brevet med returfraktsedeln. Du kan även fylla i vår ångerblankett som du finner här. När du använder vår returfraktsedel står vi för returfrakten, kostnaden för varan kommer att återbetalas till det ursprungliga betalsättet.

Returer skickas till vår returadress nedan. Bor du i närheten av Halmstad kan du även lämna in produkten till vårt centrallager (vardagar 7:30–16:00). Vi löser inte ut paket mot postförskott.
När du ska göra din retur tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss, se därför till att varan är väl förpackad i sitt originalemballage. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör, bruksanvisning m.m. ska gå med i returen.

Returadress
AJ Produkter AB
Transportvägen 23
302 30 Halmstad


Garanti och reklamation

AJ Produkters mål är att du ska känna dig trygg med dina produktval hos oss. Vi erbjuder dig minst 3 års garanti på samtliga produkter ur vårt sortiment. I fall där tillverkararen av en viss produkt i vårt sortiment lämnar en längre garanti, ibland upp till 30 år, erbjuder vi dig självfallet samma villkor.

Garantin gäller funktionsfel och tillverkningsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid normalt slitage eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende.

När det gäller förbrukningsprodukter såsom whiteboardpennor, tejp, pappersemballage, etc. följer vi tillverkarens garanti som oftast är kortare än 1 år.


Definition av våra köpevillkor

AJ Produkter AB välkomnar alla, både företag och konsumenter som kunder. Avtal som ingås med juridisk person utgår ifrån Köplagen (KöpL) samt ovanstående köpevillkor. I de fall ett separat avtal krävs, skrivs det i samband med den aktuella förhandlingen enligt de då gällande principerna.

Avtal som ingås med konsumenter utgår ifrån ovanstående köpevillkor som är ett komplement till Konsumentköplagen (KKL) samt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LDA) som är tvingande lagar som vi arbetar efter. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Vi är medlemmar av Svensk Digital Handel. Detta för att du ska kunna känna dig så trygg som möjligt i din relation till oss. Du som konsument kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning.

EU ODR: European Commission Online Dispute Resolution http://ec.europa.eu/odr

ARN: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se

Om du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss så snart som möjligt eller helst inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten. AJ Produkter undersöker produkten och avgör om problemet omfattas av garantin. Om så är fallet kommer vi reparera den defekta produkten, ersätta den med en likadan eller likvärdig produkt eller häva köpet. Vi står för de kostnader som uppkommer i samband med reparationen alternativt utbyte av produkt, såsom eventuell fraktkostnad.