0
Min varukorg
Exkl. moms (Ändra)
Subtotal
Pris/st
Antal
Produkt
Inga produkter i kundvagnen
Varuvärde:
0:-
Gå till kassan
Ändra
Produkter A-Ö
OUTLET

Ny gästblogg: "Så skapar du ordning på kontoret"

Så skapar du ordning på kontoret!
Artikel

Alla vill vi ha ett välstädat skrivbord och ordning på kontoret. Men hur ska man gå tillväga och vad är det som krävs? Det finns tre faktorer som bidrar till hållbar ordning - Det är rätt förvaring, rätt system och rätt rutiner.


1. Rätt förvaring


Ordning kräver bra förvaring. Det är själva basen. Har du inte lådor och hyllor att ställa och organisera dina saker på så blir det kaos, oavsett hur organiserad du själv är som person. Och det finns bättre och sämre förvaringslösningar. Vilka du väljer gör skillnad och påverkar ordningen. Så där är det bäst att göra rätt från början. Fundera igenom vilka behov du har vad gäller förvaringen.


Skåp är ju det första man tänker på när man tänker förvaring. I dem stoppar vi undan allt som vi inte behöver ha framme. Därför är flexibla skåp, som vi kan designa inuti efter våra behov, mycket viktiga. För att vi ska kunna förvara just det vi vill och inte bli begränsade av exempelvis höjden på skåpens hyllplan behöver de vara justerbara. Det är ju trist när du exempelvis vill ställa in pärmar och upptäcker att det är för låg höjd i hyllan. Det förstör ju hela din organisering. Har du däremot rätt höjd på dina hyllplan och de dessutom är utdragbara så kommer du ännu lättare åt dina saker. Har du behov att förvara i hängmappar så ska de självklart också kunna dras ut. Lutar golvet på kontoret något eller är ojämnt så är det viktigt att du kan justera benen på förvaringsskåpet. Du kanske behöver låsa skåpet. Då behöver den ha ett lås.


Finns det ett sådant skåp tänker du kanske? Javisst finns det! Det heter Style och ser ut så här:


En annan källa till oordning kan vara att du har ont om plats på ditt kontor. Det kanske inte finns yta för att öppna skåpsdörrar. I så fall är lösningen att ha ett skåp med skjutdörrar.

Alternativt kan du ha ett extra smalt skåp. Att nyttja väggar och inte bara golv är ett annat sätt att optimera förvaringen på kontoret.
 


2. Rätt system
Rätt system handlar om att fundera igenom var varje sak ska ligga och hur allt ska organiseras. Vill du ha ordning och reda på och kring din kontorsplats så gäller det att du har det som du jobbar med mest lättillgängligt. Endast det du jobbar med dagligen ska du ha framme. Det är även viktigt att du grupperar det som hör ihop och förvarar detta tillsammans. Då hittar du snabbast när du letar efter något. Det som hör ihop ställer du på samma hylla eller lägger i samma back.


3. Rätt rutiner
Nu återstår bara en sak - att lägga tillbaka sakerna på sin plats. För det spelar ingen roll hur bra förvaring du har och hur väl du har tänkt igenom och organiserat upp allt om du inte gör detta. Lägger du inte tillbaka sakerna på sin plats så kommer inte ordningen att bestå. Att märka upp var saker och ting ska vara gör det lättare för dig att både hitta snabbare och lägga tillbaka dem på rätt ställe. Det gör du lättast med en Dymo.


Och så får du inte glömma att rensa kontinuerligt, annars blir det så småningom överfullt i skåpen, och det blir det bökigt och svårt att hitta igen. Boka gärna in minst en dag per år i din kalender där du rensar på kontoret.


Gör du dessa tre saker så kommer du att skapa en ordning på kontoret som håller länge och där du slipper att slösa bort tiden på att leta efter saker! Dessutom blir du gladare och mer harmonisk själv av att ha ordning på dina saker. Bara fördelar alltså.


Paulina / Förvaringsdrottningen

 

Det finns tre faktorer som bidrar till hållbar ordning - Det är rätt förvaring, rätt system och rätt rutiner.
Paulina Draganja
Paulina Draganja