Ljust och luftigt i fastighetsbyråns nya lokaler

En nystart, det ville Fastighetsbyrån i Halmstad ha när de flyttade tillbaka till sin ursprungsbyggnad och in i Swedbanks lokaler i centrala Halmstad. AJ Produkter fick i uppdrag att inreda det nyrenoverade mäklarkontoret och ledorden var ljust, luftigt och nätt.

När det var dags för Fastighetsbyrån att flytta in i sina nyrenoverade lokaler var tanken inte att även byta ut inredningen, men man bestämde sig snart för en total nystart.
– Våra tidigare lokaler var halvdunkla och hade hög ljudnivå. Att flytta till nya, fräscha lokaler var verkligen ett lyft - Ljudet, ljuset och luften är helt annan än i våra tidigare lokaler. Då ville vi också ha inredning som harmoniserade med det, säger Lars Rane, fastighetsmäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån i Halmstad.

Höj- och sänkbara skrivbord ett krav

I det öppna kontorslandskapet på 180 kvadrat arbetar 12 mäklare. Varje person har sin egen arbetsplats med skrivbord, förvaring och avdelande skärmväggar. I flytten byttes de stora, stationära skrivborden ut mot nättare höj- och sänkbara. Att det skulle vara enkelt för de anställda att variera sin arbetsställning var ett krav.
– Som mäklare är man ute och springer halva dagarna, andra halvan sitter man inne på kontoret. Då är det bra att kunna variera arbetsställningen den tiden man är inne, säger Lars Rane.
– Vi gjorde en bostadsaffär med en arbetsterapeut som ifrågasatte att vi inte kunde stå upp och arbeta. När det nu var dags för nya möbler var detta en självklarhet, fortsätter han.
När det kom till förvaring föll valet på praktiska förvaringsskåp med platsbesparande skjutdörrar som rymmer de pärmar och papper som dagligen hanteras på mäklarkontoret.
– Vi tittade på andra varianter med utdragbara lådor, men just dessa skåp passar perfekt för oss och vårt utrymme. De är mitt i prick.

Kunden ska känna sig bekväm

I den stora lokalen ryms förutom de 12 arbetsplatserna även ett mindre konferensrum, inrett med konferensbord och 10 stolar. En bevarad tegelvägg från 1400-talet vittnar om den anrika byggnadens historia och utgör en kontrast till den i övrigt moderna inredningen.
Här inne fattas viktiga beslut och affärer avslutas, därför spelade inredningen en extra stor roll.
– Det är viktigt att våra kunder kan känna sig bekväma när de kommer hit och till exempel ska skriva under sin bostadsaffär. Sköna stolar med armstöd var ett måste, förklarar Lars.

"Perfekt på alla vis"

Att valet föll på AJ Produkter som leverantör av den nya inredningen var enligt Lars Rane självklart.
– Vi jämförde med andra företag men återkom till AJ som vi även tidigare handlat av. AJ Produkter har alltid erbjudit bra, snabba leveranser och varit perfekt på alla vis. Lars Rane berömmer också returhanteringen, som han varit extra nöjd med.
– En gång fick vi levererat en skärmvägg i fel färg, men på bara någon sekund var AJ Produkter här och åtgärdade problemet.
Även de anställda är positiva till de nya kontorsmöblerna.
– Hade vi köpt nya möbler imorgon hade vi gjort exakt samma val. Det är dagens sanning, avslutar Lars Rane.

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
Vänta...
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.