exkl. moms
Snabba leveranser
14 dagars öppet köp
Faktura för företag
7 års garanti
Tillitsbaserat ledarskap

Tillitsbaserat ledarskap

Hur skapar man ett motiverat och engagerat arbetslag i en snabbföränderlig värld? Tillitsbaserat ledarskap, med sin fokus på öppenhet, tillit och respekt, kan vara svar på denna fråga - och en katalysator till arbetsplatsens framgång. Men vad innebär det egentligen att använda tillitsbaserad styrning och vilka är de potentiella fördelarna och nackdelarna med det på en arbetsplats?
Två personer pratar med varandra i en kontorsmiljö.
  1. Tillitsbaserat ledarskap främjar engagemang och motivationen bland medarbetare. Då anställda känner sig värderade och ansvariga är de mer benägna att bidra med sina bästa ansträngningar och öka produktiviteten.
  2. Modellen kan också främja innovation och kreativitet. När teammedlemmar känner sig trygga och tror på ledarskapet, är de mer benägna att dela med sig av nya ideér, våga experimentera och ta egna initiativ.
  3. På en arbetsplats där man har hög tillit till varandra så skapas mer eller mindre per automatik en trygg och positiv arbetsmiljö. Det både ökar välbefinnandet och minskar stress hos medarbetarna.
  1. Tillitsbaserat ledarskap kan ta lång tid att implementera och kräver övning, tid och tålamod från både ledare och medarbetare. Det kan även vara svårt att bygga tillit, särskilt om ledarskapet innan varit tydligt hierarkiskt, och väldigt lätt att mista det.
  2. Det finns alltid en risk att medarbetare missbrukar det förtroende som tillitsbaserat ledarskap handlar om. Med ökad självständighet och befogenheter kan tilliten utnyttjas för egen vinning.
  3. En grundläggande del i tillitsbaserat ledarskap är att kunna arbeta gemensamt, någonting som inte passar alla. Som ledare kan det bli ett stort jobb att få samtliga medarbetare att förstå vikten av samarbete.

FAQ

Tillitsdelegationen var aktiv mellan 2016-2020 och hade som uppdrag att sprida kunskapen om hur statliga myndigheter kunde utveckla en mer tillitsbaserad styrning i sina egna organisationer samt hur erfarenheter av både idé- och verksamhetsutveckling skulle kunna spridas även efter att verksamheten hade avslutat sitt arbete.
NPM, eller New Public Management, är ett samlingsbegrepp för reformer av hur den offentliga sektorn, exempelvis sjukhus och skolor, drivs och styrs. Dessa metoder är ofta inspirerade av det privata näringslivet.
Tillit skapar oftast tillit, så att om du som chef visar att du litar på dina medarbetare är chansen betydligt större att medarbetare visar tillit till dig. Att få förtroende får de flesta att bli mer benägna att vilja prestera, och bete sig, bra.
En styrmodell är ett gemensamt ramverk som förklarar hur organisationer styr och följer upp sin verksamhet. Detta för att skapa förutsättningar för ett agerande i linje med strategin hos samtliga medarbetare.