Konsten att ta emot och ge konstruktiv kritik

Konsten att ta emot och ge konstruktiv kritik

Kritik är ett känsligt ämne, särskilt på en arbetsplats. Få personer tycker om att bli kritiserade, men feedback är en möjlighet utvecklas. Vare sig du är chef eller medarbetare är det viktigt att kunna både ge och ta emot kritik. Om det görs på rätt sätt kan samarbetet och förståelsen för den andres arbetssituation förbättras. Konstruktiv kritik är ett värdefullt verktyg för att uppnå positiva förändringar på såväl ett personligt som organisatoriskt plan.

FAQ

Konstruktiv kritik ger feedback på en prestation eller ett beteende för att en person ska ges möjlighet att förbättra sig. Att kritisera handlar däremot ofta om negativa kommentarer om prestation, beteende eller åsikt utan att ge vägledning om hur en förbättring är möjlig. 
Kritisera beteenden, men inte person. Dela med dig av dina observationer och förklara vad som kan förbättras. Ge feedback regelbundet och inte bara när det uppstår problem. Då kan du skapa en kultur av kontinuerlig förbättring. 
Konstruktiv kritik fokuserar på beteende eller prestation, och inte på person. Den har till syfte att hjälpa en person att förbättra sig. 
Konstruktiv kritik fokuserar på beteendet eller prestationen, och inte personen. Den vill hjälpa personen att förbättra sig och bidrar till en positiv arbetsmiljö där anställda känner sig uppmuntrade och motiverade att fortsätta att utvecklas. 
Konstruktiv kritik är en typ av feedback som ger en person möjlighet att förbättra sig. Dela med dig av dina observationer och förklara vad som kan förbättras. Ge feedback regelbundet och inte bara när det uppstår problem. Då kan du skapa en kultur av kontinuerlig förbättring. 
Kritisera beteenden, men inte person. Dela med dig av dina observationer och förklara vad som kan förbättras. Ge feedback regelbundet och inte bara när det uppstår problem. Då bidrar du till att skapa ett positivt arbetsklimat. 
Om du upplever att du blir illa behandlad på arbetsplatsen kan du göra en anmäla till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Arbetsgivaren har också skyldigheter enligt arbetsmiljölagen. Bland annat ska arbetsgivaren snabbt ge hjälp och stöd vid förekomst av mobbning.
Det finns flera lämpliga alternativ på svenska som kan användas istället för ordet feedback: återkoppling, respons, reaktion, synpunkter och kommentarer.
Återkoppling ger bekräftelse på att utfört arbete uppmärksammats vilket kan upplevas positivt. När återkoppling är en naturlig del av arbetet kan samspelet mellan medarbetarna förbättras och förståelsen för varandras perspektiv öka.
De personer som har svårast att ta emot kritik har ofta dåligt självförtroende. Även om kritiken gäller exempelvis arbetsmetoder kan de ta det som kritik mot den egna personen vilket gör att de mår dåligt.
Förbered dig och skriv ned tydliga argument för det du inte tycker fungerar. Ta bara upp sådant som påverkar din egen arbetssituation. Boka en tid och framför kritiken i enrum.

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
Vänta...
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.