
Hjälp elever med NPF känna sig trygga att återvända till skolan

Utmaningar vid skolstart
Många barn och ungdomar med NPF upplever förändringar och omställningar som stora orosmoment. Det är vanligt med oro att inte hänga med i skolarbetet eller för att samspelet med klasskamraterna inte ska fungera. Alla intryck och ändrade rutiner kan kännas överväldigande. Vad som stressar mest varierar mellan individer, därför är det viktigt att varje NPF-elev får en individuell plan. När eleven får hjälp med stöd och rätt förberedelser blir återvändningen enklare att hantera.
Tips inför återvändning till skolan för elever med NPF
- Individanpassa förhandsinformationen inför skolstarten.
- Besök skolan och träffa lärare i lugn och ro innan undervisningen börjar igen.
- Bygg upp trygga relationer med vuxna i skolan.
- Vid stadiebyte eller ny skola behöver information om anpassningar och särskilt stöd kommuniceras till berörd personal.
- Ge tydlig information om avvikande schema i god tid.
- Kom överens om vad eleven ska göra eller ta vägen om en situation inte känns bra.
- Följ upp hur det fungerar tillsammans med eleven och berörd skolpersonal.

Överlämning vid stadiebyte eller ny skola


Trygghetskänsla under skoldagen
Avvikande schema kan skapa oro
Det är ofta till hjälp om elev och vårdnadshavare får information om vad som är inplanerat i förväg. När möjlighet ges till mentala förberedelser inför vad som ska ske fungerar det ofta bättre. Det gäller inte bara vid termins- eller skolstart utan vid alla tillfällen när schemat frångås, som exempelvis idrottsdagar, utflykter eller temadagar.

Inför att återvända till skolan
Den förberedelsetid som krävs och mängd information som är nödvändig beror på individens unika behov. Detaljerade beskrivningar av vad som är inplanerat kan skänka lugn åt en elev medan det kan bli för mycket för en annan. Tillgång till tydlig och individanpassad information ger elev och vårdnadshavare de bästa förutsättningarna.
Ha i åtanke att alla människor förändras och utvecklas, särskilt i barn- och ungdomsåren. Det som fungerade utmärkt året innan är inte alltid den bästa lösningen året därpå.
Kom överens om en exit-plan
Ibland fungerar det inte trots noggranna förberedelser. Om en situation uppstår där eleven inte mår bra är det ofta till hjälp om det finns en plan att följa. Vem ska eleven prata med? Finns det en plats dit eleven kan gå för att vara i fred? Återigen gäller individanpassning. Vilken lösning känner eleven sig trygg med och vad är praktiskt möjligt? Gör en överenskommelse i förväg.
Ta hjälp av våra inredningsexperter!
Vi på AJ Produkter finns alltid här för att hjälpa dig med en inredningslösning som är anpassad till just din verksamhet. Kontakta oss om du har frågor kring val av tyg, behöver låna inspiration eller vill veta vilka alternativ som skulle passa din lokal bäst. Så kan vi berätta mer om dina valmöjligheter.Vad är NPF?
- Adhd innebär bland annat att personen har svårt att koncentrera sig samt är ofta impulsiv och överaktiv.
- Aspergers syndrom är en diagnos som inte ges längre. Istället ges diagnosen autismspektrumtillstånd.
- Autism, även kallat AST eller autismspektrumtillstånd, är en funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information.
- Språkstörning innebär att barnets språkförmåga är påtagligt nedsatt. Förmågan att följa med i skolan och det sociala livet kan påverkas.
- Tourettes syndrom innebär plötsliga, ofrivilliga rörelser och ljud som kallas för tics.