Så får elever med NPF en bättre skolstart

Hjälp elever med NPF känna sig trygga att återvända till skolan

För elever med NPF kan det vara en rejäl utmaning att börja i skolan, påbörja en ny termin eller komma tillbaka efter ett lov. Det finns elever som mår så dåligt att de inte ens vill gå till skolan. Tillsammans med Riksförbundet Attention vill vi öka kunskapen om diagnoser som adhd och autism i skolan. Här har vi samlat praktiska och användbara tips för att underlätta den omställning som återvändning till skolan innebär för elever med NPF.
NPF skärm

Utmaningar vid skolstart

Många barn och ungdomar med NPF upplever förändringar och omställningar som stora orosmoment. Det är vanligt med oro att inte hänga med i skolarbetet eller för att samspelet med klasskamraterna inte ska fungera. Alla intryck och ändrade rutiner kan kännas överväldigande. Vad som stressar mest varierar mellan individer, därför är det viktigt att varje NPF-elev får en individuell plan. När eleven får hjälp med stöd och rätt förberedelser blir återvändningen enklare att hantera.

 Tips inför återvändning till skolan för elever med NPF

  • Individanpassa förhandsinformationen inför skolstarten.
  • Besök skolan och träffa lärare i lugn och ro innan undervisningen börjar igen.
  • Bygg upp trygga relationer med vuxna i skolan.
  • Vid stadiebyte eller ny skola behöver information om anpassningar och särskilt stöd kommuniceras till berörd personal.
  • Ge tydlig information om avvikande schema i god tid.
  • Kom överens om vad eleven ska göra eller ta vägen om en situation inte känns bra.
  • Följ upp hur det fungerar tillsammans med eleven och berörd skolpersonal.

Överlämning vid stadiebyte eller ny skola

En stor förändring i skollivet är stadiebyte. Det innebär ofta ny personal, nya klassrum och kanske till och med en helt ny skola. Ett besök på skolan i förväg kan vara extra värdefullt. Om det är möjligt att hälsa på redan innan sommarlovet hinner eleven bekanta sig med den nya miljön och lära känna personalen. Planera gärna ett återbesök strax innan terminsstart.
 
Trygga relationer med de vuxna på skolan som eleven kommer ha frekvent kontakt med under skolåret betyder mycket. Särskilt stöd och anpassningar som tidigare gjorts för eleven behöver kommuniceras till berörd personal, så alla har lättare att förstå varandra.

Trygghetskänsla under skoldagen

Många elever är ängsliga över vad som ska ske under raster och vart de ska ta vägen. Prata igenom vilka alternativ som finns och vilka vuxna som eleven kan vända sig till när något känns otryggt. Exempelvis kan det hjälpa om eleven i förväg får en bestämd plats i matsalen.

Det är inte bara vad som händer under schemalagd skoltid som orsakar oro. Att gå till skolan första skoldagen kan till exempel kännas lättare om eleven kan gå tillsammans med klasskamrat.

Avvikande schema kan skapa oro

Det är ofta till hjälp om elev och vårdnadshavare får information om vad som är inplanerat i förväg. När möjlighet ges till mentala förberedelser inför vad som ska ske fungerar det ofta bättre. Det gäller inte bara vid termins- eller skolstart utan vid alla tillfällen när schemat frångås, som exempelvis idrottsdagar, utflykter eller temadagar.

Läs mer om NPF-anpassad skola

Inför att återvända till skolan

Den förberedelsetid som krävs och mängd information som är nödvändig beror på individens unika behov. Detaljerade beskrivningar av vad som är inplanerat kan skänka lugn åt en elev medan det kan bli för mycket för en annan. Tillgång till tydlig och individanpassad information ger elev och vårdnadshavare de bästa förutsättningarna.

Ha i åtanke att alla människor förändras och utvecklas, särskilt i barn- och ungdomsåren. Det som fungerade utmärkt året innan är inte alltid den bästa lösningen året därpå.

 

Kom överens om en exit-plan

Ibland fungerar det inte trots noggranna förberedelser. Om en situation uppstår där eleven inte mår bra är det ofta till hjälp om det finns en plan att följa. Vem ska eleven prata med? Finns det en plats dit eleven kan gå för att vara i fred? Återigen gäller individanpassning. Vilken lösning känner eleven sig trygg med och vad är praktiskt möjligt? Gör en överenskommelse i förväg.

Ta hjälp av våra inredningsexperter!

Vi på AJ Produkter finns alltid här för att hjälpa dig med en inredningslösning som är anpassad till just din verksamhet. Kontakta oss om du har frågor kring val av tyg, behöver låna inspiration eller vill veta vilka alternativ som skulle passa din lokal bäst. Så kan vi berätta mer om dina valmöjligheter.
Typ av organisation
Beskriv ditt ärendeBilaga
Genom att klicka på skicka så bekräftar jag att jag har läst integritetspolicyn.

Vad är NPF?

NPF står för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som är ett samlingsnamn för flera olika funktionsnedsättningar. Vanliga diagnoser är:
  • Adhd innebär bland annat att personen har svårt att koncentrera sig samt är ofta impulsiv och överaktiv.
  • Aspergers syndrom är en diagnos som inte ges längre. Istället ges diagnosen autismspektrumtillstånd.
  • Autism, även kallat AST eller autismspektrumtillstånd, är en funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information.
  • Språkstörning innebär att barnets språkförmåga är påtagligt nedsatt. Förmågan att följa med i skolan och det sociala livet kan påverkas.
  • Tourettes syndrom innebär plötsliga, ofrivilliga rörelser och ljud som kallas för tics.

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
Vänta...
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.