exkl. moms
Snabba leveranser
14 dagars öppet köp
Faktura för företag
7 års garanti
Inredningstips för ett NPF-säkrat klassrum

Inredningstips för ett NPF-anpassat klassrum

I skolan ställs barn inför nya och höga krav – som ofta är orimliga för barn med adhd, autism och dyslexi etc. Pressen på barnen att anpassa sig till skolans standard ökar stress och förvärrar bara deras symptom. Genom att vända på det och anpassa skolan till NPF-eleverna blir det en bättre skolgång för alla.
  • Grupper av bord till samarbeten
  • Platser för enskilt arbete
  • En plats för gemensam samling
  • Soffgrupp för läsning och avslappning
  • Ett avskilt rum för egentid eller partid med läraren
  • Portabla skärmar
  • Pallar med rund fot
  • Hörselkåpor
  • Skrivbordspedal
  • Fotgunga
  • Sensomotoriska hjälpmedel
  • Mattor
  • Skriv upp dagordningen. Förklara syftet med den aktuella lektionen och gå igenom arbetsuppgifterna så eleven vet hur mycket den förväntas göra och under hur lång tid.

  • Håll ordning och reda. Elever med NPF vill gärna att var sak ligger på sin rätta plats. Förvaring som är tydligt uppmärkt skapar mindre stök. Saker som ligger framme kan vara distraherande men när de är lagda i sina respektive lådor blir synintrycken färre.

  • Ha bestämda sittplatser. Det är svårt att välja bort sina kompisar, även om det stör både ens eget arbete och alla andras. Risken att få sitta själv finns också. Att läraren därför bestämmer var varje elev ska sitta minimerar orosmomenten.
  • Hjälp med tidsuppfattning. En klocka med tidtagning som visar återstående minuter är tydlig och bra att ha i klassrummet. Det talar om för eleverna hur lång tid de förväntas att fokusera.

  • Sätt inte upp elevarbeten. I alla fall inte där de hamnar i elevens blickfång under genomgångar – undervisning är en kamp om uppmärksamhet! Flytta hellre teckningar och elevprojekt längst bak i klassrummet. Blir det alltför tomt och tråkigt bredvid tavlan? Sätt upp ljudabsorbenter. De både dämpar samtalsljud och är fina som inredningsdetaljer.

  • Utbilda personal. Möblering är bara en del av NPF-anpassningen. Omorganisering och fortbildad personal behövs för att kunna planera lektioner och arbetsmaterial som är anpassade till elever med NPF.

FAQ

I en NPF-anpassad skola finns förutsättningarna för alla elever att klara kunskapskraven och utvecklas, oavsett NPF-diagnos eller ej. Både den fysiska miljön och pedagogiken är anpassad till elever som behöver hjälp för att orka med en hel skoldag eller koncentrera sig på lektionen.
  • Koncentration
  • Behålla uppmärksamhet
  • Samspela med andra människor
  • Förstå sociala koder
  • Inlärning och minne
  • Motorik
  • Uttrycka sig i tal och skrift
  • Planera och sortera
  • Skilja på viktigt och oviktigt
  • Impulskontroll
Adhd, add, AST (autismspektrumtillstånd), Tourettes syndrom, OCD (tvångssyndrom) och tal- och språkstörningar, t.ex. dyslexi och dyskalkyli. Samvariation, d.v.s. att man har mer än en diagnos, är vanligt.
Adhd är den vanligaste NPF-diagnosen följt av autism (hela spektrumet) och Tourettes syndrom.