Bra betyg när våra aktiva skolmöbler sattes på prov

Vi påtalar ofta att skolelever behöver kunna byta arbetsställning och röra på sig för att orka hålla fokus och hitta studiero under lektionerna. Men vad säger skolbarnen själva? För att få svar lät vi ett par elever prova våra aktiva skolmöbler under några veckor. Här är deras betyg.
Bra betyg när våra aktiva skolmöbler sattes på prov

Upp till bevis för våra aktiva skolmöbler

Haylie Ygreus och Viggo Klasson från Vesterhavsskolan i Falkenberg fick testa aktiva skolmöbler under en knapp månad. Syftet var att se om deras koncentration blev bättre när de använde ett höj- och sänkbart elevbord, balanspall, pedaltränare och en flexibel elevstol. Allt genomfördes under Andreas Stenslunds lektioner i fysik och matematik – detta för att även få lärarens perspektiv.  

Ett barn som står vid ett höj och sänkbart elevbord och tittar in i kameran
Jag tycker att man får ett helt annat fokus
Haylie Ygreus
Vad tycker du om de aktiva skolmöblerna?  
Haylie: Jag tycker att man får ett helt annat fokus. I vanliga stolar sitter man ofta obekvämt, och då tänker man på det. Med de nya har det aldrig blivit obekvämt och jag har haft fokus hela tiden. 
Viggo: Det är skönt att lätt kunna justera bordet om man vill sitta eller stå. 
 
Vad är största skillnaden mellan före och efter? 
H: När man sitter på de gamla stolarna kan man ibland slöa till. Med de nya kan man hitta på något hela tiden, då blir det lättare att koncentrera sig. 
V: Jag är mycket mer koncentrerad nu och blir inte lika rastlös som förut av att bara sitta. 
 
Vad är det bästa med de nya möblerna? 
H: Det bästa är att kunna ändra ställning när man vill. 
V: Det bästa är att kunna ställa sig upp ibland. I vanliga fall behöver jag gå till en kompis, nu bara ställde jag mig upp och fortsatte jobba istället för att gå runt.  
 
Skulle du vilja ha aktiva möbler på alla lektioner? 
H: Ja, då skulle det bli mycket lugnare i hela klassen. Alla skulle bli mer koncentrerade på sitt.  
Jag är mycket mer koncentrerad och blir inte lika rastlös
Viggo Klasson
Ett barn som sitter vid ett elevbord
Person som tittar in i kameran

Andreas Stenslund, lärare:

Hur är elevernas fokus i vanliga fall?
Det skiljer sig jättemycket. En del kan hålla fokus genom hela lektionerna, andra klarar max 10–15 minuter. Och det är såklart svårare för de flesta ju senare på dagen det är.

Gör möblerna någon skillnad för elevernas studiero?
Ja, det verkar så. Under den korta tiden vi testat tycker jag man kan se att möjligheten att byta position gör skillnad. Framför allt för elever som har svårt att hålla fokus. Att då kunna stå upp ibland och känna att det är okej, det tror jag är jätteviktigt.

Borde inte alla elever få denna möjlighet?
Jo, absolut. När man jobbar själv eller i par – som i matte – är det ju inget som säger att du måste sitta på en viss plats i rummet. Att kunna välja mellan flera stationer tror jag vore jättebra.

Har de aktiva möblerna gjort det bättre?
För Haylie och Viggo, absolut. De använde exempelvis möblerna när vi hade matteprov och det tror jag de upplevde som skönt, för då ska man ju verkligen vara fokuserad. Resten av klassen vill också testa, så det tänker jag att vi ska fortsätta med nu. Jag är jättenöjd!