5S-metoden: Förbättrad arbetseffektivitet genom ordning och reda

5S-metoden: Förbättrad arbetseffektivitet genom ordning och reda

En säkrare, snabbare och mer kostnadseffektiv produktion – är det möjligt? Under efterkrigstiden utvecklade japanen Taiichi Ohno en strategi för Toyota som skulle ge stor effekt på hela industrin. Idag kan vi tillämpa denna strategi på allt från stora organisationer till lokal produktion och oredan på arbetsbänken. Lär dig här att förstå och lyckas med 5S-metoden, som är ett av verktygen för att lyckas med strategin att få värde att flöda!

Grundprinciperna i 5S-metoden

Sortera: Ta bort onödiga saker från arbetsplatsen
Sålla bort det som är överflödigt. Det kan vara verktyg eller utrustning på arbetsplatsen som aldrig används och därav tar upp onödig plats eller slitna redskap som behöver bytas ut. En inventering hjälper att minska tid som läggs på att leta efter prylar och eliminera distraktioner/hinder som kan leda till olyckor.

Se till att ni bara har det som behövs för dagens arbete, inte gårdagens.
Joakim Bjurström, Lean Ability AB

Systematisera: Ordna saker på ett sätt som gör dem lätt att tillgå och hitta
Arrangera dina saker enligt ett logiskt system som är enkelt att förstå. Det kan exempelvis innefatta att märka upp hyllor och backar för varje verktyg eller ordna arbetsstationer i ett lämpligare flöde. Poängen är att onödig tid inte ska gå åt till att leta efter eller vänta på redskap.

Städa: Rengöra arbetsplatsen regelbundet
Se till att arbetsplatsen och dess utrustning hålls rena. Tänk till exempel på vad som lämnas till nästa pass eller person. Genom regelbunden rengöring kan du också upptäcka avvikelser, såsom slitna redskap eller trasiga maskiner. Det handlar med andra ord om att hålla grejerna i gott skick.

Standardisera: Skapa rutiner och scheman för att hålla arbetsplatsen organiserad och ren
Utvärdera resultatet exempelvis genom mallar, protokoll eller flödesscheman som sätter rutin i vardagen. Steget är viktigt för att kunna uppnå ett kontinuerligt bra resultat. Kanske upptäcker du i det här stadiet att systematiseringen inte fungerar som tänkt.

Skapa vana: Upprätthålla och förbättra standarder genom att kontinuerligt följa tidigare steg
Målet är att låta fungerande arbetsprocesser etableras på arbetsplatsen. Det förutsätter att protokoll och scheman efterföljs och utförs korrekt. I detta skede upptäcker du vad som kan behövs för att få flödet att fungera, till exempel personalutbildningar, tätare uppföljning, bättre feedback o.s.v.

Ett effektivt sätt att stärka arbetsmoral

Hur medarbetarna mår är en bra indikation på hur väl du lyckas med 5S-metoden. I en oorganiserad miljö finns både säkerhetsrisker och risk för osämja mellan medarbetare. Någon måste vänta på att få använda en maskin eller tvingas leta efter ett verktyg som någon annan tappat bort. När teamet tillsammans utforskar möjligheter till ökad produktivitet skapas både gemenskap och engagemang.

Låt inte 5S bli ett toppstyrt arbete

Utöver bra ledaskap krävs teamwork och respekt för varandra för att lyckas med 5S-metoden. Känner alla till förväntningarna kan det ge positiv effekt på hela verksamhetskulturen. Och glöm inte att det är personalen på plats som har bäst koll på vad som är slöseri.

I grunden handlar det om en överenskommelse mellan chef och medarbetare samt medarbetare emellan. Ingen vill städa arbetsbänken det första på morgonen eller efter någon annan i början av sitt pass. Det är tidskrävande, men enkelt att undvika om arbetsplatsen hålls ren och prydlig från start.

Steg för steg: implementera 5S-metoden

1. Gör en inventering och fundera över när varje sak senast användes, vad den används till och hur ofta den används. Avgör om den ska vara kvar eller inte. Släng, återvinn, flytta, ge bort eller gör av med det som är onödigt. Färre prylar är mindre förvirring.

2. Placera ut det som behöver vara lätt att tillgå och märk ut var det ska finnas. Det som du använder mest ska placeras närmast dig. Med ett organiserat system går det att undvika väntetider, onödiga transporter och att behöva sträcka sig efter verktyg. Kom ihåg att även information ska vara lättillgänglig och på rätt plats, till exempel orderinformation, ritningar med mera.

3. Städa regelbundet och gör samtidigt underhåll på maskiner och annan utrustning. Dokumentera hur arbetsplatsen ska se ut när allt är i ordning och rengjort, till exempel genom att fota. 

FAQ

5S-metoden bidrar till att minska slöseri av resurser, skapar en renare och säkrare arbetsmiljö, förbättrar organisationen, minskar stress och förvirring och kan leda till förbättrad kvalitet på de produkter eller tjänster företaget tillhandahåller.

För att lyckas med 5S-metoden krävs disciplin och att samtliga steg följs. God kommunikation, ledarskap och kunskap samt att rutiner efterföljs är grundläggande för ett märkbart resultat.

Upphovspersonen till 5S-metoden är okänd men den skapades på Toyota under 1900-talet som en del av deras Lean Manufacturing-strategi.

De 7 slöserierna inkluderar överproduktion, väntan, transport, överflödiga/bortkastade rörelser, överbearbetning, överflödigt lager, och defekta produkter.

Ta hjälp av våra inredningsexperter!

Vi på AJ Produkter finns alltid här för att hjälpa dig med en inredningslösning som är anpassad till just din verksamhet. Kontakta oss om du har frågor kring val av tyg, behöver låna inspiration eller vill veta vilka alternativ som skulle passa din lokal bäst. Så kan vi berätta mer om dina valmöjligheter.
Typ av organisation
Beskriv ditt ärendeBilaga
Genom att klicka på skicka så bekräftar jag att jag har läst integritetspolicyn.

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
Vänta...
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.