5S-metoden: Förbättrad arbetseffektivitet genom ordning och reda

5S-metoden: Förbättrad arbetseffektivitet genom ordning och reda

En säkrare, snabbare och mer kostnadseffektiv produktion – är det möjligt? Under efterkrigstiden utvecklade japanen Taiichi Ohno en strategi för Toyota som skulle ge stor effekt på hela industrin. Idag kan vi tillämpa denna strategi på allt från stora organisationer till lokal produktion och oredan på arbetsbänken. Lär dig här att förstå och lyckas med 5S-metoden, som är ett av verktygen för att lyckas med strategin att få värde att flöda!

Se till att ni bara har det som behövs för dagens arbete, inte gårdagens.
Joakim Bjurström, Lean Ability AB

1. Gör en inventering och fundera över när varje sak senast användes, vad den används till och hur ofta den används. Avgör om den ska vara kvar eller inte. Släng, återvinn, flytta, ge bort eller gör av med det som är onödigt. Färre prylar är mindre förvirring.

2. Placera ut det som behöver vara lätt att tillgå och märk ut var det ska finnas. Det som du använder mest ska placeras närmast dig. Med ett organiserat system går det att undvika väntetider, onödiga transporter och att behöva sträcka sig efter verktyg. Kom ihåg att även information ska vara lättillgänglig och på rätt plats, till exempel orderinformation, ritningar med mera.

3. Städa regelbundet och gör samtidigt underhåll på maskiner och annan utrustning. Dokumentera hur arbetsplatsen ska se ut när allt är i ordning och rengjort, till exempel genom att fota. 

FAQ

5S-metoden bidrar till att minska slöseri av resurser, skapar en renare och säkrare arbetsmiljö, förbättrar organisationen, minskar stress och förvirring och kan leda till förbättrad kvalitet på de produkter eller tjänster företaget tillhandahåller.

För att lyckas med 5S-metoden krävs disciplin och att samtliga steg följs. God kommunikation, ledarskap och kunskap samt att rutiner efterföljs är grundläggande för ett märkbart resultat.

Upphovspersonen till 5S-metoden är okänd men den skapades på Toyota under 1900-talet som en del av deras Lean Manufacturing-strategi.

De 7 slöserierna inkluderar överproduktion, väntan, transport, överflödiga/bortkastade rörelser, överbearbetning, överflödigt lager, och defekta produkter.

Ta hjälp av våra inredningsexperter!

Vi på AJ Produkter finns alltid här för att hjälpa dig med en inredningslösning som är anpassad till just din verksamhet. Kontakta oss om du har frågor kring val av tyg, behöver låna inspiration eller vill veta vilka alternativ som skulle passa din lokal bäst. Så kan vi berätta mer om dina valmöjligheter.
Typ av organisation
Beskriv ditt ärendeBilaga
Genom att klicka på skicka så bekräftar jag att jag har läst integritetspolicyn.

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
Vänta...
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.